Wednesday, April 8, 2009

Selamat kembali Nazri, teruskan perjuangan anda..


Alhamdulillah , segala pujian bagi Allah, akhirnya insan bernama Mohd Nazri Dollah dikembalikan ke pangkuan keluarga tercinta setelah 3 tahun menghuni di Kem Tahanan I.S.A Kemunting. Doa yang dipanjatkan kehadrat ilahi akhirnya diperkenan jua.

Aku mengenali Nazri ketika dibangku sekolah menengah. Kami pernah bersama mewakili pasukan bolasepak sekolah suatu ketika dahulu. Sewaktu di sekolah menengah, ketokohannya tidaklah begitu menyerlah. Tetapi namanya menjadi sebutan ketika keputusan SPM 1993 diumumkan. Beliau merupakan salah seorang pelajar terbaik sekolah.

Berkat usaha gigihnya, beliau berjaya melanjutkan pelajaran ke Jordan tajaan Kementerian Pendidikan Malaysia di dalam bidang pendidikan. Setelah menggenggam segulung ijazah, beliau kembali ke Malaysia dan ditempatkan mengajar di salah sebuah sekolah menengah di Tawau,Sabah.

Ketika menabur bakti di Sabah, ketokohan serta penguasaan ilmu agama beliau dikagumi penduduk setempat. Suara beliau sering berkumandang di corong-corong radio berkhutbah berkaitan isu agama, mengenai hak dan batil.

Tapi malangnya, semangatnya disentap 3 tahun lalu apabila tahan di bawah ISA atas tuduhan menganggotai Kumpulan Darul Islamiyyah yang bercita-cita untuk menjadikan Malaysia sebuah negara Islam. Penahanan ini cukup mengejutkan dan mengecewakan aku dan rakan-rakan.

Setelah 3 tahun dipisahkan dari keluarga tersayang, alhamdulillah akhirnya beliau di bebaskan oleh Perdana Menteri Malaysia ke-6 bersama 12 tahanan yang lain. Syukran. Moga segala dugaan dan cabaran yang anda lalui dapat meningkat dan mengukuhkan lagi iman di hati.

SAY NO TO I.S.A

3 comments:

lepau said...

alhamdulillah..

puok kito tuhh..

al-Balingi said...

Tq Ji,

Ziarah blog kawe..wat blog sa..leh kawe ziarah pulok..yo nak nuri bln 6 ni..Kawe gi insyaAllah...demo takpo la jd ayah doh..alhamdulillah

Amir Hamzah said...

Assalamualaikum dan salam ziarah. Teruskan usaha anda menulis!

Sudah lama dinantikan agar satu cabaran di Mahkamah dibuat untuk mencabar kerajaan untuk menunjukkan bukti kewujudan Kumpulan Darul Islam dan kaitannya dengan Sdr. Nazri Dollah.

Salam Reformasi!